Etiketter

, ,

Sådär, verkar vara inne i ett tarot-stråk igen och jag antar att det bara är att smida medans järnet är varmt. Försöka få ut så mycket som det bara är möjligt så länge gnistan finns….

Idag drog jag ytterligare ett kort från stora arkanan, nämligen the Spiral Tower, eller the Tower  i dagligt tal. Ofta berättar det här kortet om plötsliga yttre faktorer som får oss att se på vår verklighet omkring oss på ett helt nytt sätt. Ibland med nödvändig, upprensande smärta i dess spår. Det vi har sett kan inte göras osett och dess konsekvenser får vi leva med.

Men när jag tittar på det här kortet så får jag inte den där ”avgrund-som-öppnar-sig-mitt-under-ovädret” känslan. Kanske för att det inte finns några fallande människor i detta kort? Det får mig att fundera ändå: På vilket sätt kan jag skapa samma slas förändring som det illustrerar, men på ett inre plan och en förändring som jag akrivt har valt? Ett citat från Doktor Phil kommer till mig: ”And how is that working for you?”. Alltså, att göra samma sak om och om igen och förvänta sig annorlunda resultat – det är bara naivt. Om jag vill ändra saker i mitt liv så fungerar det inte att göra små gradvisa saker idag. Nej, jag behöver fatta ett allt eller inget beslut och sedan låta blixten slå ned….

Hur är det med er? När ni behöver förändra saker i ert liv – vilken strategi fungerar då bäst för er? Gradvis eller rycka bort påstret från armen i ett snabbt (smärtsamt) ryck?

Kortet som ni ser är the Spiral Tower, från Arthurian Tarot.

